Sezona 2018/2019
U ponedeljak 25. novembra 2019, u Muzičkoj galeriji Kolarca, održana je tribina Novi zvučni prostori. Ova tribina bila je deo festivala BUNT 7.0.
Gost je bila kompozitorka iz Kanade, Ana Sokolović a predstavljen je rad “And I need a room to receive five thousand people with raised glasses… or… what a glorious day the birds are singing Alleluia” za 15 instrumenata
O delu su govorili: Ivana Prica, muzikološkinja, Petar Janjatović, rok kritičar, Véronique Lacroix, dirigentkinja i autorka Ana Sokolović. Razgovor je vodila Zorica Premate.
Majska tribina Novi zvučni prostori biće posvećena delu “Lonesome Skyscraper” za orkestar i elektroniku kompozitorke Ivane Ognjanović. Ovu kompoziciju je ove godine izveo orkestar RTS-a u okviru svog ciklusa “premijere”.
O delu će govoriti Svetlana Savić i Kaj Nigeman iz Nemačke a u razgovoru će pored Zorice Premate učestvovati i autorka.
Pročitajte ceo TEKST SVETLANE SAVIĆ.
Tokom aprila 2019. na tribini Novi zvučni prostori biće govora o delu Zorana Erića Spisak br.2 za simfonijski orkestar.
Ovu kompoziciju je Beogradska filharmonija izvela u okviru ciklusa Za znalce oktobra 2016. a Spisak je bila jedna od više kompozicija koju je Beogradska filharmonija naručila od srpskih kompozitora te godine. Tribina Centra za muzičku akciju o delu Spisak br.2 biće održana u sredu, 17. aprila 2019. godine sa početkom u 18 časova.
Pored autora moderatorka tribine će, kao i uvek biti Zorica Premate.
Na februarskoj tribini Novi zvučni prostori tema je novo delo, narudžbina Beogradske filharmonije. To je koncert za saksofon i simfonijski orkestar pod nazivom “Ljubav” Ivana Brkljačića.
Pored autora, o delu govore muzikološkinja Asja Radonjić i saksofonista Milan Savić. Razgovor vodi Zorica Premate.
Prva tribina Novi zvučni prostori u 2019. godini posvećena je kompozitoru Marku Nikodijeviću i njegovoj kompoziciji Absolutio – postludium za simfonijski orkestar.
Pored autora, o delu govore muzikološkinja Ksenija Stevanović i Luka Kozlovački. Razgovor vodi Zorica Premate.
Pročitajte ceo TEKST KSENIJE STEVANOVIĆ.
Centar za muzičku akciju priprema svoju 28 tribinu Novi zvučni prostori. Ovog puta zajedno sa Muzikološkim društvom Srbije a u saradnji sa Udruženjem kompozitora Srbije i muzičkom redakcijom RB3. Ova tribina posvećena je komičnoj operi u dva čina “Pop Ćira i pop Spira” kompozitora Dejana Despića.
Opera je premijerno izvedena marta 2018. na sceni Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu.
Prema romanu Stevana Sremca libreto su sačinili Vesna i Dejan Miladinović.
Dirigent: Željka Milanović, reditelj: Ivana Dragutinović Maričić.
Na tribini predstavljamo fragmente opere u video formatu.
O delu govore: Branka Radović i Katarina Tomašević, muzikološkinje i Tatjana Jovićević, istoričarka književnosti. Razgovor vodi Zorica Premate.
Sedmog novembra u okviru festivala BUNT održaće se tribina Novi zvučni prostori posvećena novoj kompoziciji Branke Popović “Music of the South”. Ova kompozicija još nije izvedena kod nas pa će na tribini biti emitovan snimak iz Kine gde je delo premijerno izvedeno.
Pored autorke, o delu će govoriti muzikološkinja Biljana Leković Srećković i bariton Vladimir Dinić. Razgovor vodi Zorica Premate.
Sezona 2017/2018
Centar za muzičku akciju u saradnji sa Udruženjem kompozitora Srbije i muzičkom redakcijom RB3 organizuje tribinu Novi zvučni prostori. Tom prilikom biće izvedena kompozicija za video traku “Train Remix” Miroslava Miše Savića kao i kompozicija za klavir “Za Nadu”.
O delima govore: muzikolog Milan Milojković, pijaniskinja Nada Kolundžija i autor Miša Savić.
Razgovor vodi Zorica Premate.
Tekst sa tribine Miroslava Miše Savića
Train remix je naziv “galerijske” verzije višemedijskog ostvarenja Miroslava Miše Savića, originalno namenjenog izvođenju na železničkoj stanici uz učešće vozova i, na osoben način, publike, pored muzičkog izvođačkog aparata podržanog video i audio instalacijama. Originalni naziv ostvarenja, Train Mix, upućuje na značajan i ne tako izuzetan događaj u životu kompozitora digitalne ere – gubitak podataka sa hard diska.
Centar za muzičku akciju u saradnji sa Udruženjem kompozitora Srbije i Trećim programom Radio Beograda organizuje tribinu Novi zvučni prostori koju posvećuje kompozicijama Jasne Veličković. Na tribini kompozitorka predstvalja svoj instrument velikon.
Govore muzikološkinja Ksenija Stevanović i autorka.
Moderator Tribine je Zorica Premate.
Kao svoju 24 tribinu NOVI ZVUČNI PROSTORI, Centar za muzičku akciju najavljuje razgovor o delu BUKA U UNUTRAŠNJOJ TIŠINI napisanom za flautu, obou, klarinet, udaraljke i klavir, kompozitora Miloša Zatkalika
O delu će govoriti: Ivana Ilić i Jasenka Anđelković, muzikološkinje, Neda Hofman, pijanistkinja i autor.
Moderator tribine je Zorica Premate.
Tekst sa tribine Jasenke Anđelković Protić
Kompozicija Buka u unutrašnjoj tišini Miloša Zatkalika suočava nas sa jednim od fenomena konfliktne duhovne egzistencije čoveka savremenog doba. Napisana za flautu, obou, klarinet, bateriju udaraljki i klavir, kroz šest kontrastirajućih stavova u attacca muzičkom sledu, vodi nas kroz nekoliko manifestacija prenapregnutog stanja uma čiji kontrapunktirajući unutrašnji glasovi izlaz pronalaze u kriku. Kao preovlađujući zvučni iskaz, krik se a posteriori formulisao i kroz asocijacije na vizuelna i književna ostvarenja. Naslovi stavova – Vrisak, Krici i šaputanja, Kao da je sama magla kriknula, Glas onoga što viče u pustinji, Buka i bes i Ostalo je ćutanje, direktno i indirektno upućuju da se Miloš Zatkalik ovim delom nalazi u gravitacionom polju košmara iz koga su zahvatali i Edvard Munk, Ingmar Bergman, Džozef Konrad, Vilijam Fokner, Vilijam Šekspir…
2. marta 2018. u 18:00 časova, u sali Udruženja kompozitora Srbije održana je tribina Novi zvučni prostori posvećena najnovijim delima kompozitora Srđana Hofmana, Kroz kutije zvuka 1 (za violinu, klarinet, klavir i elektroniku) i Kroz kutije zvuka 2 (za klavir i elektroniku).
O delima su govorili:
Vesna Mikić, Tijana Popović Mlađenović, muzikološkinje, Maja Mihić, pijanistkinja i autor Srđan Hofman.
U izvođenju dela su učestvovali:
Trio Pokret u sastavu Madlen Stokić Vasiljević, violina, Miloš Nikolić, klarinet, Maja Mihić, klavir kao i Nedan Hofman.
22. tribina Novi zvučni prostori priređena je kao zavšni događaj muzičkog festivala BUNT 5.0.
Na tribini je prikazana radiofonska poema Ivane Stefanović “Veliki kamen”, delo nastalo prema fragmentima drame “Hasanaginica” Ljubomira Simovića. U realizaciji dela učestvovali su glumci Ana Sofrenović i Slobodan Beštić.
O delu su govorile:
Multimedijalna teoretičarka Zorica Jevremović Munitić, muzikološkinje Ana Kotevska, Ivana Petković i moderatorka razgovora Zorica Premate.
Ana Kotevska
Naracija koja ne priča priče
Često sam pomišljala da ima nečeg neprirodnog u upornom razdvajanju komponovanja od radiofonije u ukupnom stvaralaštvu Ivane Stefanović. To čini i ona sama, samim tim što na svom sajtu u popisu dela razvrstanih po žanrovima, radiofonske kompozicije tretira zasebno, i to na poslednjem mestu posle horske muzike, ako se ne varam. Možda je ovo trenutak da približimo i povežemo te kreativne procese i pokušamo da ih posmatramo kao jedinstveni misaoni, emotivni i stvaralački put izražen kroz različite medije kao proces istraživanja odnosa teksta i muzike, reči i glasa, koji vodi postepenom širenju i produbljivanju tih odnosa i smislova značenja. […]
Pored ovog dela koje je ovom prilikom prvi put bilo izvedeno u Srbiji, na tribini je izvedena i kompozicija za solo harmoniku, “… mislio bi čovek: zvezde …” koju je interpretirao akordeonista Vladimir Blagojević.
O delu govore: Ivana Miladinović Prica, muzikološkinja, Vladimir Blagojević, akordeonista i autorka Milica Đorđević.
Razgovor vodila Zorica Premate.
Tekst sa tribine Ivane Miladinović Prica
U opusu Milice Đorđević prevladavaju instrumentalna dela, a ta sklonost prema instrumentalnom, često kamernom zvuku u savremenoj muzici više je od puke biografske pojedinosti. Još od njenih ranih radova, poput kompozicija Svitac u tegli za kamerni orkestar (2007) ili Zvezdoznančeva smrt – skamenjeni odjeci epitafa u šutnutom kristalu vremena za gudački kvartet (2008), zatim Umeš li da laješ? Ne-komunikacija za solo kontrabas (2010), ili kompozicije Živa za simfonijski orkestar (2016) ‒ fascinira upravo način izgradnje zvuka, drukčiji od onog koji nam je tradicija ostavila u nasleđe, a otkriva nam refleksivnu prirodu njenog stvaralačkog postupka.
Sezona 2016/2017
Učestvuje fagotista Chirstopher Wattford (SAD).
Govore Ivana Miladinović Prica, muzikološkinja, Nada Kolundžija, pijanistkinja i autorka Katarina Miljković.
Razgovor vodi Zorica Premate.
Tekst sa tribine Ivane Miladinović Prica
Kompoziciju Kap (Drop) za fagot i elektroniku krase sve bitne odlike poetike Katarine Miljković (rođena 1959), te je stoga ona i pravi primer njenog zrelog stila i izraza. Slušajući ovo delo, mogli bismo zaključiti da je Katarina Miljković ‒ poput recimo Mortona Feldmana ili predstavnika spektralne muzike ‒ kompozitor pianissima i „mikrosenzibilnosti“, čiji stvaralački postupak počiva na tezi da „manje znači više“, ali i računa na slušaočevu imaginaciju. S druge pak strane, analitičaru ovo delo otkriva kompozitorkinu opčinjenost svetom matematičkih modela, brojeva i geometrijskih oblika, koje transponuje u teksturu svog kompozitorskog iskaza.
Kompoziciju izvodi Saša Mirković, viola.
Na Tribini govore: muzikološkinja Ksenija Stevanović, muzička umetnica Milena Zarić i autorka Svetlana Maraš.
Tribinu vodi Zorica Premate.
Tekst sa tribine Zorice Premate
Poetika Svetlane Maraš ima svoju zvučnu eksponenciju i eksplikaciju u njenom delu „Poetica micromix“ iz 2011.godine. Tu je, tada 26-godišnja autorka, prikazala otvoreno zanimanje za celokupno zvučanje sveta iz koga je posebno izvukla prozodiju i akustičke gestove govora, ali gde je pozadinski šum života sveprisutan kao „zvučna živost sveta“.
Suite española para flauta y 15 arcos (Recuerdos de la infancia)
Španska svita za flautu i 15 gudača (Sećanja iz detinjstva)
Ana Stefanović i Neda Bebler, muzikolozi
Marina Nenadović, flauta
Moderator je Zorica Premate
Tekst sa tribine Ane Stefanović
Španskom svitom za flautu i 15 gudača, op.33 (Sećanja iz detinjstva) Vlastimira Trajkovića, završven je kompozitorov opus i ponovo osmišljeno njegovo istorijsko vreme. No, ovo delo nije samo zatvaranje jednog stvaralačkog kruga, već je i simboličko, čak prediktivno, zatvaranje egzistencjalnog kruga. Španska svita je priča o umetnosti, ali i priča o životu (kao umetnosti), i „sećanje“ kojim se sva zbivanja i sve slike iz zatvorenog egzistencjalnog kruga premeštaju u večnost.
O delu “A cinque”, napisanom za duvački kvartet, govorili su Stefan Cvetković, muzikolog, Ljubiša Jovanović, flautista i autor.
Razgovor je moderirala Zorica Premate.
U sklopu ove tribine bilo je govora i o nedavno objavljenoj knjizi Dejana Despića “Na kraju puta” iz koje su čitani odlomci.
Delo je slušano u dva izvodjenja. Jedno je sa snimka koji su nedavno na kompakt disku objavili članovi Duvačkog kvinteta Beogradske Filharmonije a drugi, u interpretaciji ansambl Les Bacchanales, koji je načinjen prilikom premijernog izvodjenja dela, na BEMUS-u 1996.
Organizacija ovog dogadjaja je Centar za muzičku akciju (CMA) u saradnji sa UKS i muzičkim redakcijama RB2 i RB3
Program podržao SOKOJ.
Prikaz dela Isidore Žebeljan Klin čorba – nadreačistička bajka za oktet.
Na Tribini su govorili Dušan Mihalek i Maja Čolović Vasić, muzikolozi, Borislav Čičovački, muzičar i pisac i autorka. Razgovor je moderirala Zorica Premate.
Delo Klin čorba izveli su članovi Žebeljan ansambla: Aleksandar Tasić, klarinet, Ivan Jotić, fagot, Milan Roksandić, horna, Mirjana Nešković i Jelena Dimitrijević, violine, Ivana Uzelac, viola, Dejan Božić, violončelo i Boban Stošić kontrabas.
Promocija novog izdanja kompakt diska “MOMENTI” gudačkog kvarteta TAJJ. Na disku se nalaze dela srpskih kompozitora: I. Stefanović, M. Dulića, D. Despića, I. Brkljačića i A. Simića.
U razgovoru su učestvovali Nemanja Sovtić, muzikolog, Ivan Brkljačić, kompozitor i članice kvarteta TAJJ, a razgovor je moderirala muzikolog Zorica Premate.
U istoj sali u 20 sati održan je koncert na kome su i izvedena sva dela sa kompakt diska “Momenti”.
Klavirski trio u srpskoj muzici. Tribinska i koncertna promocija kompkat diska “Vatrenja” na kome su dela kompozitora Dejana Despića, Enrika Josifa, Aleksandre Vrebalov, Isidore Žebeljan i Milane Stojadonović Milić.
Izvođači Katarina Radovanović Jeremić, klavir, Julija Hartig, violina i Goran Mrđenović, violončelo.
Promocija i koncert – sreda, 20. april 2016. godine u Svečanoj sali Prve gimnazije, Kragujevac. O snimljenim i izvođenim kompozicijama srpskih autora za klavirski trio govorio muzikolog Milan Milojković.
Sezona 2015/2016
O delu Sideral su govorili Ivana Neimarević i Katarina Tomašević, muzikološkinje, Olga Milićević, dirigentkinja i autor Vladan Radovanović.
Moderatorka razgovora Ksenija Stevanović.
Tekst sa tribine Ivane Neimarević
Najnovije vokalno-instrumentalno delo Vladana Radovanovića, kompozicija Sideral, nastala je 2012.godine i premijerno je izvedena na prvoj i do sada jedinoj autorskoj večeri posvećenoj delima ovog autora, 19. septembra 2013. godine u Sali Kolarčeve zadužbine u Beogradu. Naziv kompozicije Sideral, potiče od latinskog prideva sideralis, sideralus –što znači zvezdani, odnosno od reči sidus – zvezda, ali je možda interesantno pogledati i značenja koje reč sidereal ima na engleskom jeziku. Naime, u rečniku Meriam-Vebster pronalazimo arhaično značenje ove reči koja se definiše kao “emanirati od zvezda”, odnosno “isticati, proisticati, izlaziti, poticati, odavati, zračiti, izvirati” od zvezda. Zato bih želela da se na kratko osvrnem na to kako muzika Vladana Radovanovića “proističe i izvire” od zvezda.
Neda Kolić
Novi zvučni prostor Jugoslava Bošnjaka – Svemir
„Bez svih drugih, vanmuzičkih naših iskustava o stvarnosti i svetu, mi kroz samu, usamljenu muziku zaista ništa ne bismo mogli spoznati. Muzika je baš tako i nastala što je čovek mislio i osećao i nečem stremio, i što je takav kakav je, malen i velik, uspavan i budan, Faust i Prometej, (….) i u svoje ćudljive i bezazlene ili napregnute kombinatoričke igre sa tonovima čitavo svoje ljudsko biće uselio (…)”
O delu govorili Tatjana Milošević Mijanović, kompozitorka, Branka Popović, kompozitorka i muzikološkinja, Dragana Jovanović, dirigentkinja hora Collegium musicum i autorka Svetlana Savić. Moderator razgovora Zorica Premate.
Branka Popović
Svetlana Savić Zarobljena za ženski hor i elektroniku
Početak kompozicije Zarobljena Svetlane Savić, dela ciklusa inspirisanog vodom i njenim različitim stanjima, jeste vizija vode zarobljene u cevima – kako u fizičkom smislu, tako i u mogućim figurativnim tumačenjima ove situacije. Proces njenog oslikavanja u vokalno-instrumentalnom delu, sproveden je kroz sintezu tri komponente – tekstualnog predloška Vanje Nikolić, zvuka ženskog hora i elektronike. Reči, plasirane kroz vokalni ansambl, usađene su u zvučni ambijent kreiran elektronikom, kojom Zarobljena započinje i kojom se, takođe, završava. […]
O delima govorili Ivana Vuksanović, muzikološkinja, Oliver Triendl, pijanista, Ljubiša Jovanović, flautista i autor Milan Mihajlović. Moderator razgovora Zorica Premate.
U koncertnom delu programa učestvovali Gudački trio SO RTS, Katarina Kovačevski, Ivana Mandić, Dušan Stojanović, Uki Ovaskainen, klavir & Milan Roksandić, horna & Ljubiša Jovanović, flauta.
Melanholija i Revolt Milana Mihajlovića
Tekst Vesne Mikić, na engleskom
WHO AM I – I AM?: REFLECTIONS OF/ON SELF IN SRĐAN
HOFMAN’S OGLEDALO [MIRROR] FOR TRIO
(MEZZO-SOPRANO, VIOLONCELLO, PIANO)
AND CHAMBER ENSEMBLE (2012)
Sezona 2014/2015
Tekst sa tribine Srđana Teparića
Tekst sa tribine Ivane Neimarević o Petrogradu
U razgovoru o delima učestvovali muzikološkinja Marija Masnikosa, pijanista Vladimir Cvijić, moderatorka razgovora Zorica Premate i autor.
Tekst sa tribine Marije Masnikose
Vladimir Tošić je potpuno u pravu kada svoje dosadašnje stvaralaštvo deli u tri stvaralačke faze: prvu, strogo minimalističku, koja je trajala od polovine 70-ih godina prošlog veka do 1990; drugu, koja je trajala od 1990. do 2010, i treću koja jošuvek traje, i na čijem su se početku našle dve kompozicije o kojima danas govorimo. Razlike među ovim stvaralačkim periodima sam kompozitor lakonski, i, rekla bih „redukcionistički“, objašnjava većim stepenom slobode u repetitivnim procesima u kompozicijama iz drugog perioda, a zatim i skraćenim trajanjima stavova/kompozicija nastalih u trećem, aktuelnom periodu. Naravno, to jeste tačno, ali ja mislim da su razlike o kojima je reč veće nego što na prvi pogled izgledaju, jer su višestruke, veoma suptilne, zanimljive i „stilski“ veoma značajne.
Tekst sa tribine Zorice Makević
Đuro Živković: Asketska beseda
Tekst sa tribine Ire Prodanov Krajisnik i Nataše Crnjanski
Izvan nule: 1914 – 1918
(Gudački kvartet sa filmom, Aleksandra Vrebalov, kompozitorka, Bil Morison – režija)
To children ardent for some desperate glory,
The old Lie; Dulce et Decorum est
Pro patria mori.
Wilfred Owen, Dulce et Decorum Est